Absacon IT´s almindelige salgs- og leveringsbetingelser

Anvendelse

Nærværende Almindelige Salgs og leveringsbetingelser er gældende for salg og levering af en hver ydelse fra Absacon IT ApS (Her efter Absacon IT), medmindre betingelserne udtrykkeligt er fraveget i den imellem kunden og Absacon IT indgåede aftale vedrørende Absacon IT’s salg og levering af ydelser til kunden.

Levering

Absacon IT prøver så vidt muligt, altid at levere det af kunden bestilte udstyr og ydelser, til det aftalte tidspunkt. Produkter og komponenter kan dog være udsolgte eller forsinkede fra leverandøren. Absacon IT fraskriver sig, ethvert ansvar overfor køber i tilfælde af forsinket levering.

Priser

De anførte priser er, medmindre andet skriftligt er aftalt, ab sælgers lager og ex. moms og forsendelsesomkostninger. Absacon IT forbeholder sig ret til prisændringer, hvis der i perioden mellem tilbudsafgivelsen og fakturadagen, sker prisændringer fra Absacon IT´ leverandør eller hvis Absacon IT skulle blive pålagt afgifter, skatter m.v. eller hvis force majeure lignende tilstande skulle opstå, som gør at produktet ikke kan leveres til den aftalte pris.

Tilbud

Skriftlige tilbud er, hvis intet andet er anført i tilbuddet, gældende 8 dage fra tilbudsdatoen. Absacon IT tager forbehold for, at de af kunden givne oplysninger, som er vigtige i forhold til det givne tilbud, er præcise og afspejler virkeligheden.

Betaling

Købesummen forfalder til betaling ved levering og sidste rettidige betalingsdag er 14 dage efter levering. Ved overskridelse af betalingsfristen kan Absacon IT kræve rente af den forfaldne saldo med 2% pr. påbegyndt måned. Kunden kan ikke foretage modregning i købesummen, udøve tilbageholdsret eller nægte betaling på grund af forsinkelse, reklamation eller modkrav vedrørende den konkrete eller anden leverance. En sådan modregning eller tilbageholdelse vil være at betragte som væsentlig misligholdelse af Aftalen. Absacon IT forbeholder sig ejendomsretten til enhver leverance, indtil den fulde købesum med tillæg af eventuelle renter og omkostninger er betalt.

Annullering og ændringer

Absacon IT imødekommer så vidt muligt købers ønske om ændring eller annullering af en ordre eller returnering af en ubrugt vare. Dog påhviler det køber at dække de udgifter der evt. er forbundet hermed, samt de faktiske omkostninger, som Absacon IT påføres i forbindelse med klargøring, ominstallering, licensregistrering osv. af hardware og software, samt evt. værditab. Specielt konfigurerede produkter samt produkter, som er bestilt specielt hjem til kunde, tages normalt ikke retur. Det samme gælder for fakturerede, leverede og ibrugtagne produkter.

Ejendomsforbehold

De leverede produkter forbliver Absacon IT's ejendom, indtil fuld betaling har fundet sted. Indtil ejendomsretten er overgået til køber, har denne, på sælgers vegne, omsorgspligt for det leverede og pligt til at sørge for, at dette er behørigt forsikret, samt holde Absacon IT skadesløs vedr. tyveri, hærværk og lignende.

Overdragelse

Køberen/kunden/brugeren er uberettiget til at sælge/udleje/udlåne eller på anden måde at overgive eller overføre brugen af programmel eller dokumentation til tredjemand uden Absacon IT´s forudgående skriftlige accept.

Kopiering

Køber/kunde/bruger må ikke kopiere programmel eller materiale, helt eller delvis til tredjemand, som er omfattet af ophavsret, uden Absacon IT’s skriftlige accept.

Reklamationer

Reklamationer angående fejl og mangler på hardware udstyr, skal meddeles Absacon IT snarest muligt efter varens modtagelse og senest 5 dage efter det tidspunkt, hvor køber har opdaget den pågældende fejl eller mangel.
Reklamation over fejl eller mangler, som køber burde have opdaget ved sædvanlig undersøgelse af varen, skal altid afgives inden 5 dage efter modtagelsen, dog inden varen tages i anvendelse. Indlevering eller returnering af fejlbehæftede varer, kan kun finde sted efter forudgående aftale med Absacon IT og hvis varen er vedlagt relevante oplysninger, så som fejlbeskrivelse og kundedata. Reklamationer angående fejl og mangler på konsulentarbejde, udført af Absacon IT, skal meddeles Absacon IT snarest muligt efter modtagelsen af ydelsen og senest 5 dage efter det tidspunkt, hvor køber har opdaget den pågældende fejl eller mangel. Absacon IT vil begynde fejlrettelsen hurtigst mulig efter at have modtaget fejlmeddelelsen fra kunden og forsøge at rette evt. fejl inden for rimelig
tid. Under fejlrettelse, må kunde forvente forstyrrelser i IT-driften, selvom Absacon IT vil gøre sit bedste, for at minimere dette.

Garantidækning og reparation

Absacon IT giver Kunden garanti svarende til den, som Absacon IT har modtaget fra Absacon IT’s underleverandør/producent. Der henvises til de enkelte underleverandører/producenters til enhver tid gældende garantibestemmelser. For Absacon IT’s egne ydelser gælder disse Almindelige Salgs- og Leveringsbetingelser. Der ydes ikke anden garanti fra Absacon IT’s side, medmindre dette udtrykkeligt fremgår af Aftalen.
Garantien omfatter fabrikations- og materialefejl og ikke softwarefejl eller fejl eller mangler på software af nogen art og heller ikke selvom disse måtte være opstået pga. en hardwarefejl. Tidsforbrug til fejlsøgning, fejlrettelse og evt. fejlmelding af et produkt til producenten indenfor garantiperioden, afregnes som udgangspunkt efter forbrugt tid. Kunden er til enhver tid velkommen til selv at kontakte producenten angående fejlmelding og fejlsøgning af et produkt i garantiperioden. Eventuelle udgifter til udbedring eller installation af styresystemer eller andet software, samt genskabelse af data efter en garantireparation på et hardwareprodukt, som f.eks. en harddisk, påhviler ene og alene køberen. Garantien dækker kun selve hardwareproduktet eller hardwaredelen og Absacon IT, kan derfor ikke drages til ansvar for tab af data eller anden form for driftstab, som følge af fejl på produkter, som er dækket af garantien. Hvis en defekt vare, garantiombyttes til et andet produkt pga. leveranceproblemer eller, at varen er udgået, påhviler evt. tilretning, installation, samt andre udgifter, ene og alene køber, medmindre andet aftales. Der ydes ingen garanti af nogen art på software og programmel, ligesom systemer der er angrebet af virus, spam eller lignende heller ikke er dækket af garantien, uanset om software til beskyttelse heraf, er erhvervet hos Absacon IT. Det skal hertil nævnes, at man som bruger af internet og E-mail, løber en risiko for at inficere sin IT-løsning, med uønsket software som f.eks. spam og virus. Garantien bortfalder, hvis manglen er forårsaget af køber, f.eks. som følge af fejlagtig eller uautoriseret reparation eller brug.
Garantien bortfalder desuden hvis serienummer er fjernet eller ødelagt samt hvis varen har været åbnet, samt tilsluttet forkert eller ukorrekt forsyningsspænding, strømart, eller hvis produktet ikke er blevet brugt eller opstillet efter producentens forskrifter eller specifikationer, eller hvis produktet har været udsat for lyn. Hvis produktet eller dele heraf, viser sig at være mangelfuld og Absacon IT kan lastes herfor, er Absacon IT forpligtet til, indenfor rimelig tid, at afhjælpe manglen eller erstatte den leverede vare med et identisk eller tilsvarende produkt. Hvis Absacon IT tilbyder en sådan afhjælpning, er køber ikke berettiget til at hæve eller kræve erstatning som følge heraf. Konstateres en fabrikations- eller materialefejl efter garantiens udløb, kan Absacon IT ikke gøres
ansvarlig for dette, samt for tab af enhver art, som følge heraf. Absacon IT forbeholder sig ret til at sende varen til reparation hos producenten eller leverandøren. I så fald er køber nødsaget til at afvente varens returnering. Disse forhold er at betragte som afhjælpning inden for rimelig tid, idet Absacon IT ikke er herre over leveringstider fra producenten eller leverandøren.
Absacon IT er i disse tilfælde gerne behjælpelig med etablering af låneudstyr. Dog påhviler udgifter hertil, køber, medmindre andet er aftalt. Garantien er at regne fra den oprindelige fakturadato, selvom en vare tidligere er blevet repareret. Såfremt en vare, der er returneret som en garantireparation og intet fejler, vil køber blive debiteret udgifter til fejlsøgning samt forsendelsesomkostninger.

Ansvarsbegrænsning og forbehold

Et erstatningskrav overfor Absacon IT kan aldrig overstige faktura beløbet for den solgte genstand. Absacon IT' erstatningsansvar er begrænset til direkte tab, og Absacon IT hæfter ikke for driftstab, avancetab, følgeskader eller andre indirekte tab af nogen art hos køber/kunde eller hos tredjemand. Absacon IT er uden ansvar for tab, forsinkelse, fejl eller mangler, som måtte opstå i forbindelse med installation, reparation, fejlrettelse, vedligeholdelse, afhjælpning, ombytning eller forsøg herpå af Absacon IT´s personel, på købers/kundes/brugers hardware, software eller data. Absacon IT påtager sig intet ansvar for tab af købers/kundes/brugers data af nogen art og anbefaler køber/kunde/bruger til enhver tid, at sikre sig, at backup/sikkerhedskopi er intakt og kan genindlæses. Absacon IT påtager sig intet ansvar for tab af nogen art ved, tab som følge af at uvedkommende eller tredjemand har haft adgang til købers/kundes/brugers data eller systemer, tab som følge af at aftale med tredjemand eller mellem Absacon IT og dennes leverandør misligholdes eller bortfalder, tab som følge af at køber/kunde/bruger eller tredjemand udfører rettelser i det af Absacon IT leverede udstyr eller programmel, tab som følge af at specifikationerne til det af kunde købte materiel ikke overholdes, tab som følge af tab eller misbrug af købers/kundes/brugers data eller programmel, tab som følge af nedbrud i kundes hardware eller software udstyr uanset om produktet er dækket af garanti eller ej, tab som følge af tyveri, nedbrud, havari af købers/kundes/brugers udstyr uanset om udstyret måtte være i Absacon IT´ varetægt eller ej. Der tages forbehold for trykfejl, pris- og kursændringer samt ændringer i produkternes specifikationer.

Force Majeure

Enhver ordre eller ydelser modtages/ydes under forbehold af force majeure. Herunder krig og mobilisering, borgerlige uroligheder, naturkatastrofer, strejke og lockout, svigtende forsyninger af råmaterialer, ildebrand, beskadigelse af Absacon IT eller Absacon IT' leverandørs produktionsapparat, svigtende transportmuligheder, import/eksport forbud eller enhver anden begivenhed, som hindrer eller begrænser Absacon IT eller Absacon IT' leverandørs mulighed for at levere. Absacon IT har i tilfælde af force majeure valget imellem at hæve aftalen eller del af den, eller levere den aftalte vare, så snart hindringen for normal levering er bortfaldet. Absacon IT er i tilfælde af force majeure uden ansvar for ethvert tab hos køberen, som følge af manglende levering eller ydelse.

Support